27 dec. 2009

Francizele ieftine au căutare pe timp de criză


Posibilii întreprinzători evită să mai facă investiţii, oricât de mici ar fi acestea, fie că este vorba de afaceri proprii sau de unele în franciză.

„Nu prea se mai caută nimic, potenţialii francizaţi evită să ia o decizie acum. Cine mai investeşte acum alege o franciză cu cheltuieli mici – de până în 15.000 de euro, poate un start-up în domeniul alimentar sau al serviciilor tehnice“, afirmă consultantul în francize Eugen Driga. În plus, studiile arată că românii cheltuiesc aproape 40% din venituri pe bunuri alimentare.

De exemplu, o afacere „dulce“ este franciza alimentară Danny Donuts. Potrivit informaţiilor de pe siteul francize.net, investiţia într-o astfel de franciză este de 7.000 de euro, incluzând şi taxa de franciză de 2.000 de euro.

Fornetti este afacere cu cele mai multe unităţi deschise în România – 800 în luna ianuarie 2009, potrivit datelor afişate pe siteul firmei. Costurile pentru o astfel de franciză sunt destul de reduse. Astfel, în afară de garanţia returnabilă de 1.500 de euro pentru cuptor, nu se mai percepe nicio alta taxă.

Totuşi, cei interesaţi trebuie să ştie că au nevoie de bani pentru achiziţionarea sau pentru închirierea unui spaţiu de lucru şi pentru amenajarea acestuia. Tot ei trebuie să cumpere o ladă frigorifică, o casă de marcat şi un cântar electronic. În momentul în care se întrerupe colaborarea, din suma achitată se scade uzura.

Retailul de fashion (segmentul-vedetă în 2008) pierde teren anul acesta, din cauza scăderii puterii de cumpărare, dar şi a aprecierii monedei europene, ce a ridicat valoarea taxei de intrare într-un sistem de franciză.

Nici sectoarele bancar, imobiliar sau de asigurări nu mai au multe şanse de câştig anul acesta şi sunt tot mai evitate de antreprenori. Francizele de asigurări obligatorii sunt poate singurele din domeniu care mai sunt căutate, iar taxele de intrare sunt cuprinse între 500 şi 5.000 de euro.

Problemele francizorilor

Reţeta deja verificată şi costurile reduse de start-up sunt avantajele pe care le oferă o afacere de acest tip. Totuşi, consultanţii avertizează că ratele de profit, dar şi timpul în care îţi recuperezi investiţia, au crescut foarte mult.

„Dacă este vorba de retail, profitul este redus, între 20% şi 80%, iar punctul de break-even se îndepărtează cam cu 50% din timpul estimat acum un an“, spune Eugen Driga.

Chiar şi aşa, există şi un aspect pozitiv. Costurile cu chiria spaţiului în care se poate deschide afacerea au scăzut în medie cu 30% faţă de anul trecut.

De ce eşuează o franciză

Ionuţ Răduca a deschis anul trecut un restaurant în franciză în Bacău. Investiţia sa, inclusiv taxa de intrare în franciză şi cheltuielile cu amenajarea spaţiului, l-au costat aproape 70.000 de euro. Deşi restaurantul era amplasat într-un mall, având astfel avantajul unui spaţiu vizitat, la doar opt luni, Răduca a fost nevoit să renunţe la afacere.

El a constatat că tinerii care veneau să mănânce în mall alegeau produsele lanţurilor de fast-food prezente acolo. Astfel, el acum se gândeşte la o franciză mai ieftină, de tipul unei gogoşerii. Pentru asta şi-a bugetat o investiţie de maximum 15.000 de euro.

Consultantul Eugen Driga spune că sunt foarte multe cazuri de unităţi în franciză care s-au închis din cauza managementului slab, dar şi situaţia economică de acum a contribuit la eşecul acestora.

0 comentarii: